James May

image272-1920x1080

Popularny prezenter i wielokrotnie nagradzany dziennikarz James May przez większą część swego dorosłego życia nagrywał programy i pisał o samochodach, motorach… a również: pasztetach, amerykańskich żelkach, poezji, nakryciach głowy czy samolotach!

James Daniel May urodził się 16 stycznia 1963 roku w Bristolu, historycznym mieście w południowo-zachodniej Anglii.

Mały James śpiewał w chórze kościelnym w parafii Whiston. Gra na flecie, pianinie i klawesynie – studiował muzykę na Uniwersytecie Lancaster, gdzie przystał do Pendle College. Pewnego razu wraz z kolegami wytapetował korytarze papierem, na którym wydrukowana była brytyjska flaga…

Współprowadzącym Top Gear został w roku 1999. Po zmianie formatu magazyn ruszył znowu, a James pojawił się już w jego drugiej serii. Spośród obecnych prezenterów to on jest tym nieco mniej zwracającym uwagę na wygląd, fajtłapowatym panem o długich włosach. Clarkson natychmiast nadał mu przezwisko: Kapitan Snuja. Wszystko przez ostrożny styl jazdy (w przeciwieństwie do pozostałych prezenterów Top Gear, James nie jest fanem wielkich prędkości, choć na potrzeby programu zdarzało mu się jeździć bardzo szybko). Znany jest także z przekonania, że „większe znaczy lepsze” – przynajmniej jeśli chodzi o testowanie i kupowanie samochodów.

Wśród innych osiągnięć Jamesa warto wymienić poprowadzenie Top Of The Pops 29 stycznia 2006, zrealizowanie dla BBC 2 dwóch serii cyklu Oz i James: przygoda z winem, filmu dokumentalnego dla Sky Inside Killer Sharks, serialu James May i XX wiek – opowiadającego o wynalazkach i odkryciach zeszłego stulecia, a także serialu Wielkie pomysły Jamesa Maya.

Przed pracą w Top Gear James był prezenterem programu Driven na Channel 4 (1998-1999), narratorem ośmioodcinkowej serii BBC1 Road Rage School, oraz współgospodarzem relacji z London Boat Show 2006, pokazywanej przez ITV1. Jest także autorem i prezenterem gwiazdkowego programu BBC1 James May’s Top Toys (na temat swoich ulubionych zabawek z dzieciństwa) oraz jego drugiej części, zrealizowanej dla BBC2 James May: My Sister’s Top Toys.

James jest także wielokrotnie nagradzanym dziennikarzem prasowym. We wczesnych latach 80. pracował jako współwydawca pism The Engineer oraz Autocar (z którego, jak przyznaje, został zwolniony za umieszczenie w jednym z artykułów ukrytego, a niemiłego, hasła; stało się to w roku 1992). Ma swe stałe kolumny w kilku pismach, wśród nich England Made Me w Car Magazine, pisze też oczywiście dla Top Gear Magazine. Jest stałym współpracownikiem sobotniego dodatku motoryzacyjnego Daily Telegraph, dla którego pisze od października 2003. W roku 2000 zdobył tytuł Dziennikarza Roku Guild of Motoring Writers. Pisze też dla Sniff Petrol, internetowego magazynu motoryzacyjnego o humorystycznym zacięciu.

Zebrane artykuły Jamesa ukazały się w książce May On Motors. Dziennikarz jest także współautorem książki Oz and James’s Big Wine Adventure powstałej w oparciu o serial Oz i James: przygoda z winem. James napisał również posłowie do Long Lane with Turnings, ostatniej książki brytyjskiej legendy dziennikarstwa motoryzacyjnego, LJK Setrighta. Pozostałe książki Maya to Notes From The Hard Shoulder (2007) i James May’s 20th Century (wydana we wrześniu 2007) oraz towarzysząca serialowi James May i XX wiek.

Egzamin na prawo jazdy James zdał za drugim podejściem. Miał wiele samochodów – Bentleya T2, Rolls Royce’a Corniche z 1971, Jaguara XJS, Range Rovera, Fiata Pandę, Porsche 911, Porsche Boxtera S (James twierdzi, że to pierwszy samochód, który kupił wprost z salonu) i Mini Coopera. Ma też licencję pilota (od października 2006), pięć motorów i składany rower.

James nie ma żony, ale od roku 2000 związany jest z dziennikarką muzyczną i krytykiem baletu, Sarą Frater. Mieszka w domu w Hammersmith w zachodnim Londynie. Jego kot Fusker jest prezentem od żony Richarda, Mindy.

Close